• AddressCalifornia, TX 70240
  • Info@gmail.com
  • +123 456 7890

Marketing B2B vs B2C

Marketing B2B vs B2C

Marketing B2B i B2C (business-to-consumer, czyli marketing do konsumentów indywidualnych) różnią się znacząco. Różnice te obejmują strategie i zastosowania marketingowe, a także grupy docelowe oraz sposób komunikacji z nimi.

Marketing B2B koncentruje się na potrzebach, zainteresowaniach i wyzwaniach osób dokonujących zakupów w imieniu swojej organizacji (zamiast dla siebie), co sprawia, że to organizacja staje się klientem.

Oto kilka przykładów firm B2B:

  • Przestrzeń coworkingowa, która wynajmuje biura dla zdalnych zespołów i freelancerów (np. Spaces)
  • Usługa realizacji zamówień na żądanie, magazynowanie i nadruki (np. Printful)
  • Firma oferująca oprogramowanie marketingowe, które sprzedaje narzędzia do zarządzania mediami społecznościowymi, generowania leadów i inne narzędzia marketingowe dla firm (np. HubSpot)

Marketing B2C natomiast koncentruje się na potrzebach, zainteresowaniach i wyzwaniach indywidualnych konsumentów, którzy dokonują zakupów dla siebie, co sprawia, że to osoba prywatna staje się klientem.

Oto kilka przykładów firm B2C:

  • Firma e-commerce sprzedająca artykuły biurowe osobom zdalnie pracującym lub samozatrudnionym (np. Poppin)
  • Sklep sprzedający koszulki i inne ubrania oraz akcesoria (np. Target)
  • Platforma muzyczna sprzedająca subskrypcje strumieniowania muzyki (np. Spotify)

Porównanie marketingu B2B i B2C

Właściwość Marketing B2B Marketing B2C
Cel Klienci skupiają się na zwrocie z inwestycji, efektywności i ekspertyzie. Klienci szukają okazji i rozrywki (marketing musi być bardziej atrakcyjny).
Motywacja Zakupu Klientów kierują logika i zachęty finansowe. Klientów kierują emocje.
Czynniki Decyzyjne Klienci oczekują edukacji (tu wchodzi w grę content marketing B2B). Klienci doceniają edukację, ale nie zawsze jej potrzebują, aby podjąć decyzję zakupową.
Proces Zakupu Klienci preferują współpracę z menedżerami kont i sprzedawcami. Klienci wolą dokonywać zakupów bezpośrednio.
Osoby Zaangażowane Klienci często muszą skonsultować się z decydentami lub innymi członkami firmy przed podjęciem decyzji. Klienci rzadko potrzebują konsultacji przed zakupem.
Cel Zakupu Klienci dokonują zakupów z myślą o długoterminowych rozwiązaniach, co wydłuża cykl sprzedaży i buduje długotrwałe relacje. Klienci niekoniecznie szukają długoterminowych rozwiązań ani relacji z firmami.

Pomimo różnic, firmy B2B i B2C mogą się ze sobą krzyżować. Na przykład, Poppin sprzedaje artykuły biurowe osobom samozatrudnionym, ale także projektuje przestrzenie biurowe dla firm i dostarcza materiały firmowe.

Z drugiej strony, Printful oferuje usługi realizacji zamówień dla firm, ale także realizuje zamówienia dla indywidualnych klientów e-commerce.

Również, mimo że grupy docelowe marketingu B2B i B2C są różne, marketerzy B2B mogą uczyć się od kampanii B2C.

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że są pewne niuanse. Na przykład, choć motywacją zakupów B2B są logika i zachęty finansowe, emocje również mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe.

W przypadku B2B mogą to być na przykład obawy (czy nadążamy za konkurencją?) lub frustracja (czy nasze aktualne systemy nas spowalniają?). Może to też być nadzieja (czy jeśli zainwestujemy w nowe oprogramowanie, staniemy się bardziej efektywni i wyprzedzimy konkurencję?).

2 thoughts on “Marketing B2B vs B2C

  1. admin

    Suscipit fuga quod unde molestias accusantium praesentium officia asperiores, ipsa itaque. Doloribus ipsum neque nihil magni labore. Voluptates at, temporibus quam eos iure ullam lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Magnam modi laudantium, autem, quasi eligendi possimus suscipit fuga quod unde molestias accusantium praesentium officia asperiores, ipsa itaque. Doloribus ipsum neque nihil magni labore. Voluptates at, temporibus quam eos iure ullam lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit. Eaque repellendus dolores nemo deleniti quaerat dicta delectus odit a perspiciatis similique necessitatibus, reiciendis possimus fugiat dolorem!

  2. admin

    As others have said both are valid and will do the trick. I’m not 100% convinced that they are identical though. If you have some style cascading going on then they could in theory produce different results since they are effectively overriding different values.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

LinkedIn marketing

Otwórz drzwi do autentycznych relacji z decydentami. Dzięki LinkedIn możesz trafiać bezpośrednio do osób, które mają wpływ na wybory w swojej firmie, budując trwałe, oparte na zaufaniu relacje i osiągając mierzalne wyniki. Z LinkedIn Marketing Twoja firma dotrze do decydentów B2B.